A digitalizáció korunk legnagyobb lehetősége és kihívása is egyben. Lényegében az analóg folyamataink digitálissá alakítását, vagyis a kettes számrendszerben kezelhetővé tételét jelenti. A kettes számrendszer révén gépeink is értelmezni és kezelni tudják e folyamatokat. Ez az automatikus, emberi közreműködés nélküli végrehajtást jelenti.
A bonyodalmat az jelenti, hogy a fent említett emberi közreműködés az, amire hagyományosan és egyszerűen csak munkaként szoktunk hivatkozni. A munka kényszere alól való felszabadulás ugyan régi álmunk, de jelenleg megélhetésünk és a napi tevékenységünk értelme is ezen áll. Ez pedig globálisan állít majd minket nagyon komoly gazdasági és társadalmi kihívások elé. Hogy a kihívás mekkora és milyen jellegű lesz, arról sokféle előrejelzést hallhatunk, de biztosan függ majd az automatizált területek nagyságától és hogy születnek-e újabb ember által végzendő munkalehetőségek. Amennyiben igen, a tömeges átképzés hatékonysága és gyorsasága lesz döntő, ha pedig nem is születnek ilyenek, az más jellegű, példátlan kihívást jelent majd.
Az egyéni alkalmazkodás egy eltérő jellegű kihívás. Intuitív, hogy azokat érinti majd a legrosszabbul, akinek a munkája az elsők között szűnik meg emberi tevékenység lenni, hiszen lassan a rendszer is alkalmazkodik majd. Rövid távon legtöbbünket nem érint a változás, gyerekeink számára azonban várhatóan kritikus kérdés lesz. Terveznünk, készülnünk kellene hát, de a probléma éppen ez. A technológiai fejlődéshez kapcsolódó változások márpedig várhatóan továbbra is gyorsuló ütemben zajlanak majd - pedig a negyedik ipari forradalom és a diszruptív technológiák szóba sem kerültek -, az oktatási rendszerünk - még az igazán jól működők sem - pedig nem erre vannak tervezve.
Mit tanítsunk hát a gyereknek? Az biztos, hogy az alkalmazkodás képessége - ahogy Darwin jósolta - még tovább értékelődik, de egyrészt ezen javítani nem olyan egyszerű, másrészt az egyebekről távolról sincs konszenzus. A hagyományos oktatási rendszernek kevés valid alternatívája van, de a fentiek mellett nyilván nem célszerű csak arra bízni a gyermek felkészítését.
Amiben jelenleg van egyfajta konszenzus:
- digitalizáció
- nemzetközi környezet
- idegen nyelvek
Nálunk is ez az alap.