Az elnevezés vagyis a terminológia magyarul ugyan furcsán hangzik - ez nem olyan ritka ezen a területen, lásd mentális aritmetika -, de angolul már elég komoly irodalma van. Mi persze kicsit szabadabban alkalmazzuk a "Future-proof your child" koncpeciót, hiszen a saját értelmezésünk szerint igyekszünk felkészíteni a gyerekeket a valószínűsíthető kihívásokra, illetve megadni nekik a képességet, hogy alkalmazkodjanak.
Megfelelő gondolkodásmód és alkalmazkodási képesség a fókuszban. A matematikai készségek a digitalizáció során előtérbe kerülnek, hiszen a diszruptívnak mondott technológiák mind magas szintű matematikát alkalmaznak.
A mi személyes motivációnk is ilyesmi volt, amikor elkezdtünk foglalkozni a területtel. Nemzetközi iskolákat is végigjárva az volt az érzésünk, hogy a matematikai képzést lehetne alaposabban is - volt rá igény legalábbis. Tanulóként persze mi is megszenvedtük a matekórákat, szó se róla! De ez pont nem érv ellene, hanem éppen arra érv, hogy a gyerek jobb képzést kapjon, és a matekot ne megutálja, hanem jól tudja megtanulni.
Mi is állandóan feltettük a kérdést, hogy a másodfokú egyenlet megoldóképletét vajon fogjuk-e valaha használni, és bizony a matektanárunktól sem kaptunk erre megnyugtató választ. Nos, mára digitalizációval foglalkozunk, és bizony látjuk, hogy nem az a legmagasabb szintű tétel, amit jó lenne tudni, ha nem csak elszenvedőként akarjuk megélni a digitalizációt.
De nyugalom, a képzés, a jövőállóság és ez a blog sem a matematika oktatásáról szól. Annak egy nagyon kis része az, hogy látszólag nem is azzal foglalkozva válhat a gyerek számára a matek szenvedés forrása helyett érdekes témává. Azt persze nem tudjuk ígérni, hogy egyből osztályelső lesz belőle, - már csak azért sem, mert akár a többiek is jöhetnek - de az tény, hogy eddig a legtöbben azok lettek.
De még egyszer, ez nem a fő tevékenység és még csak nem is a fő cél. Arról van szó, hogy a célzott készségfejlesztés révén a fejlődés általános, a jobb koncentráció és könnyebb megértés miatt minden kicsit könnyebb lesz, és természetesen igaz ez a matematika témájára is, amivel azért - nem is annyira - érintőlegesen foglalkozunk is.
Ehhez képest nem becsülendő le az olyan, számunkra nagyon is fontos jellemzők, mint a nemzetközi környezet és az idegen nyelvek készségszintű használata. Sokszor elmélkedünk, hogy miért teljesítünk mi magyarok hagyományosan rosszul nyelvi szempontból. Nos, minden érv igaz, nem hasonló a nyelvünk egyik nyelvcsaládhoz sem, nincs is benne a kultúránkban a használatuk, nem neveljük magunkat a próbálkozásra és kudarcok általi tanulásra, nem szeretünk kiállni mások elé azzal, amit nem tudunk - ez mind az oktatásunk része sajnos - ugyanakkor azt is tegyük hozzá, hogy egyszerűen nem tanulunk és tanítunk nyelvet. A sok külföldi szülővel beszélgetve csak tovább erősödött bennünk az a furcsa érzés és számunkra is nagy felismerés volt, hogy a magyar szülők nem küldik nyelvet tanulni a gyereket. Úszás, aztán vizilabda. Ez az alap, erre költünk. Plusz van az a makacs képzetünk, hogy nem jó azt fiatalkorban erőltetni. Előbb tanuljon meg jól magyarul a gyerek.Ő pedig meg is tanul. Angolul pedig nem annyira. Ahogy egyre jobban beszél az ember egy-egy idegen nyelven, úgy szembesül azzal is, hogy a felsőfok, az nem a tanulás végét jelenti, hanem inkább az elejét, ahonnan el lehet kezdeni dolgozni. Egy nemzetközi környezetben erre sokkal hamarabb rájövünk.
Magunkról beszélek, és elsősorban próbálunk önkritikusak lenni és tenni a hibáink ellen. Ebben a megfogalmazásban inkább azt írtuk le, hogy mi nem a jövőállóság. Most már csak azt kéne elkerülni. Ebben segítünk.