Az abakusz mentális aritmetika lényege, hogy a helyi érték koncepcióját készség szinten elsajátítva a matematikai műveletek és koncepciók is könnyebben értelmezhetők. Ennek egyik leglátványosabb megjelenése a nagyon gyors fejszámolási képesség.
Az abakusz lényegében egy ősi számítógép, ami a helyi értékeket szimbolizálva segít a matematikai alapműveletek gyors elvégzésében.
A fejszámolási képességet tudatosan fejlesztjük is, először az abakuszon elvégzendő műveletekkel, majd az abakusznak helyettesítőjeként funkcionáló kis szellemi mankóval, végül teljesen fejben végezve mindent. Ezt nevezzük vizualizációnak, ami lényegében a képzelet aktiválása és munkára fogása, ami a memória aktivabb használatát is jelenti egyben. Az áttérés nem könnyű, nagy koncentrációt és erőfeszítést igényel, de a siker garantált, és gyorsan komoly változásokat eredményez, amelyet mind az iskola, mind a szülők gyorsan érzékelhetnek is, nagy örömükre.
A tanulás multiszenzorosan zajlik. A VAK módszertan (Visual: látás, Auditory: hallás, Kinesthetic: mozgás) lényege, hogy a többféle érzékelésen keresztül közvetített üzenet gyorsabban és hatékonyabban rögzül és hívható elő, mint ha valamit pusztán egy érzékszervvel tanulva (pl: látva, olvasva) tanulnánk.
Mindennek csak mintegy mellékterméke lesz a jobb matek jegy. Sokkal jobb.